Cap a una visió ecofeminista als ensenyaments científics i tecnològics

Comença el curs i és aquell moment en què tothom, després de les vacances d’estiu, torna a parlar d’educació. L’És l’ou, que no vol ser menys, ha decidit dedicar a l’educació l’article d’aquesta lluna, sobretot a aquelles iniciatives educatives que tenen a veure amb la transició ecosocial.

I és que els professors, quan els nois i noies estan de vacances, fem coses, com deia aquell. Concretament, al juliol, el professorat fem formació, i aquest juliol se’n va dur a terme una de ben interessant. Un grup de professors de matèries científiques, les que incorpora l’acrònim anglès STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), amb el suport de l’Escola de Cultura de la Pau i Edualter, formem un grup de treball a la UAB que rep el nom d’EduglobalSTEM. Enguany ha estat possible fer una primera escola d’estiu espectacular.

Van ser cinc dies al bosc Turull de Vallcarca, amb més de 40 professors participants, amb l’objectiu de fer projectes comuns de les nostres matèries científiques i incorporar-hi els sis eixos temàtics de l’educació per la justícia global (gènere, cultura de la pau, drets humans i ciutadania, sostenibilitat ambiental i econòmica, medi ambient i multiculturalitat). Durant cinc dies els participants van revisar propostes fetes durant l’any al grup de treball i van aportar idees i visions noves, però, sobretot, van gaudir de quatre ponents d’absolut luxe: 

La Yayo Herrero, la referència de l’ecofeminisme a la Península ens va fer reflexionar sobre com educar davant d’un sistema que declara la guerra a la vida, va destacar la importància de les cures i ens va fer veure els biaixos ideològics darrere de la literatura dels llibres de text.

En David Bueno, especialista en neurociència, ens va explicar com funciona el cervell adolescent, com es creen noves connexions neuronals, la importància de les emocions, i va modificar els nostres cervells com no podia ser d’una altra manera.

La Digna Couso, directora del CRECIM i una referent en l’educació STEM a casa nostra, ens va ordenar les idees sobre què volen dir termes com STEM, i sobre moltes de les noves tendències en educació.

I, finalment, la Neus Santmartí, química, professora i responsable d’un dels documents més coneguts pels docents del país: “Avaluar per aprendre”, ens va ajudar molt a comprendre un dels temes que més atabalen el professorat.

Amb aquesta alineació de luxe, us podeu imaginar com va anar el curs, però es que a més a més l’Escola d’Estiu incorporava detalls com el casal d’Estiu científic que va fer Explorium per als fills dels participants, els esmorzars del col·lectiu Mujeres Pa’lante o el propi entorn del Bosc Turull de Vallcarca. La bona notícia és que la visió que aporta EduGlobalSTEM ha arribat per quedar-se; ja s’ha creat un nou node a Barcelona, germà del vallesà, i cada cop hi ha més interès per treballar amb aquesta visió entre els profes STEM catalans.

 

Oriol Guinart, professor de secundària

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s