Les alternatives a l’economia capitalista ja són una realitat

Aquests dies hem conegut alternatives a l’economia capitalista assistint al cicle de xerrades de la 3a Fira d’Economia Social i Solidària de Granollers. L’associació FESSGRA no l’ha poguda fer en una plaça amb parades, però l’ha organitzada en forma de cicle de xerrades a la sala d’actes del Museu de Granollers. N’ha pogut celebrar tres i han estat molt interessants. FESSGRA, l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Oriental, L’Eixida, l’Associació de Consumidors i Productors La Magrana Vallesana, Granollers Pedala i Granollers en Transició ens donen a conèixer conceptes i modalitats de producció i de consum culturals, models de mobilitat aplicables a pobles i ciutats com els nostres, etc., on la cura de la terra i de les persones són al centre de les nostres vides.

Arnau Galí és tècnic en economia social i solidària i fins abans del confinament va ser membre de l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Oriental. Ara treballa a la Xarxa d’Economia Social-XES i, a partir d’articles de dos autors que li agraden molt, va exposar en la primera xerrada les bases de l’economia social i solidària.

L’Eixida va portar a la segona xerrada persones procedents d’empreses culturals que van parlar de com aquestes empreses es poden organitzar per seure al mateix nivell amb altres actors culturals de les ciutats i amb la gent, per tal de crear debat i propostes i no esdevenir, només, meres empreses a qui l’administració contracta l’organització d’actes, de festes majors, etc. Si bé l’Administració pública és el seu primer client, volen ser contrapoder i contribuir a assolir la sobirania cultural.

Granollers Pedala creua, en la tercera xerrada, els conceptes “mobilitat” i “economia social i solidària” i dos del seus membres, Benjamí Aguilar i Meritxell Remolins, van desgranant conceptes com el cotxecentrisme, ens expliquen com de subvencionada està l’estructura automobilística, com la publicitat ens ven els cotxes, etc., i ens fan reflexionar, entre altres coses, sobre el fet que si no hi hagués tants cotxes no tindríem tantes infraestructures que trinxen el territori ni amenaces com el Quart Cinturó. També aquí pren força el concepte “sobirania”, la sobirania energètica, perquè amb energies renovables i unes ciutats per a les persones a peu i per a les bicicletes milloren el benestar i la salut dels seus habitants. Per què no tancar tot el centre de Granollers als vehicles, fins i tot de transport de mercaderies, i fer l’última milla repartint el gènere en bicicleta de càrrega o vehicles no contaminants? A Granollers, una ciutat força compacta, la durada del trajecte en bicicleta entre qualsevol barri no supera els 10 minuts.

Arran de les noves restriccions per la COVID-19, l’Associació FESSGRA ha ajornat per més endavant les xerrades que quedaven per fer. Podeu veure els vídeos de les 3 primeres xerrades aquí.

Equip És l’ou

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s